Děti a konzumace alkoholu
„Než vypiješ alkohol, použij svůj rozum,“ učí se děti na školách. „přípitek na rodinné oslavě? NE, ještě ti nebylo osmnáct!
Děti na základních školách se vedle matematiky a dějepisu učí také to, jaké účinky má alkohol, proč je dobré s ním počkat do plnoletosti a jak se nenechat vyhecovat kamarády a s díky odmítnout.
Už jen pár loků alkoholu může u vyvíjejícího se mozku dospívajících způsobit poruchy učení nebo náchylnost k závislostem. Alkohol může narušit způsob, jakým se mozek mladého člověka vyvíjí,a to i ve věku okolo dvaceti let. Dítě během dospívání vnímá pití alkoholu na oslavách jako povinnost a těžko se mu bude alkohol později odmítat.
S alkoholem má u nás zkušenost přes 80 % dětí ve věku 11 až 15 let, vyplývá z průzkumu fóra Pij s rozumem. Odborníci se shodují, že na vině je především nedostatečná prevence. Pomohou přednášky na školách i větší zapojení rodičů. Jednou z nich je přednáška „Pobavme se o alkoholu“.
Z průzkumů jasně vyplývá, že pětina rodičů se svými dětmi nikdy nehovořila o rizicích spojených s konzumací alkoholu. Domnívají se, že informace k tématu dětem poskytne škola. „Právě nedostatečná prevence a informovanost v oblasti konzumace alkoholu byla jedním z důvodů vzniku projektu Pobavme se o alkoholu, se kterým oslovujeme třináctileté děti na základních školách a víceletých gymnáziích,“ uvádí Vladimír Darebník, vicepresident Unie výrobců a dovozců lihovin.
Loni zapojili zkušení lektoři do projektu přes 12 000 školáků v téměř 600 různých třídách po celé České republice. Od začátku projektu si přednášku vyslechlo přes 50 000 dětí. Letos k nim přibude dalších 10 tisíc ve více než třech stovkách škol.
Životní lekce ze školní lavice
Děti se seznamují zajímavou formou s negativními účinky alkoholu na nezralý lidský organismus. Zároveň jak alkohol vzniká, jakým způsobem ho tělo odbourává, a co dělat, když to s alkoholem někdo přežene. Během lekcí se žáci v modelových situacích učí odmítnout alkohol a seznamují se s možnými riziky jeho zneužívání, aniž by docházelo ke striktním zákazům, které mají na děti často opačný efekt.
„Rozhodně doporučuji se do ničeho nehrnout silou, nedávat striktní zákazy nebo tresty. Co dítěti, zejména ve starším věku, zakazujeme, po tom silněji touží. Dítě bychom měli seznámit s tím, že alkohol není znakem úspěchu člověka, a když se to s ním přežene, dokáže poškodit zdraví i společenský život,“ uvádí Josef Šedivý koordinátor projektu Pobavme se o alkoholu.
AUDIO: Vzory dětem jsou rodiče, kteří popíjejí, co ještě k tomu říká Josef Šedivý koordinátor projektu.
Začít se musí doma!
„Celých 68 % dětí ochutná alkohol poprvé se svými rodiči. Ti si ale neuvědomují, že i přípitek může u dítěte v brzkém věku způsobit závažné zdravotní problémy a podpořit budoucí závislost na návykových látkách,“ informuje Josef Šedivý a dodává: „Nejúčinnější preventivní opatření by tedy měla přicházet především z jejich strany.“ Rodiče jsou však často rozpačití a neví, jak mají s dítětem takový rozhovor vést. Nejen pro ně jsou k dispozici webové stránky www.pijsrozumem.cz, na kterých naleznou rady, jak správně s dítětem komunikovat o alkoholu a mnoho dalších informací.
AUDIO: Má se dětem alkohol zakazovat, co si myslím učitel a lektor Václav Buchta.