Nové brýlové čočky pro řidiče
Mezi řidiči se najdou mnozí, kteří podle odborníků potřebují korekci zraku, protože špatně vidí. Korekci zraku pro správné vidění zajistí například brýle nebo kontaktní čočky. Problém je ale v tom, že povinné vyšetření zraku odborníkem přichází u řidičů – neprofesionálů jen ve dvou situacích. První z nich je žádost při zápisu do autoškoly, druhá pak ze zákona povinná prohlídka při dosažení 65 let věku. Co se ale mezi těmito etapami se zrakem může stát?
Může dojít ke zhoršování kvality vidění postupné, plíživé, takže si na špatné vidění můžeme zvyknout a považovat ho za normální stav. „ Jenže snížená kvalita vidění může být nebezpečná nejen v běžném životě, kdy například přehlédnete překlep v dokumentu v práci, ale především v přímo život ohrožujících situacích, kdy může dojít k fatálním následkům,“ říká optik Blahoslav Žilka. „Sám se ve své praxi setkávám s lidmi, kteří začnou řešit špatné vidění pozdě, a přitom jsou aktivní řidiči. Snažíme se je přesvědčovat, že o zrak by se měli starat pečlivě, pravidelně chodit na kontrolu, aby měli jistotu, že mají zrak v pořádku nebo že stávající korekce je správná. Vždyť k zubaři chodíme každého půl roku na preventivní prohlídku, s očima bychom se měli odborníkům svěřit alespoň jednou za dva roky,“ dodává Blahoslav Žilka.
Sám Bohuslav Žilka, který v oboru oční optiky působí více jak 40 let, se setkal s vážnými případy poruch vidění mnohokrát. Například jej oslovil klient se žádostí o pomoc, protože během řízení viděl v protisměru jedoucí auto dvakrát a nebyl si jistý, které z nich je to skutečné. Po nezbytných vyšetřeních a následné úpravě zraku pomocí brýlí se potíže eliminovaly. Další z dlouholetých klientů se dostavil nečekaně již rok po poslední kontrole s tím, že špatně vidí a těžko odhaluje vzdálenost. Vyšetření ukázalo, že přestal vidět na jedno oko. Velmi znepokojivý byl také případ profesionálního řidiče, který ani s nejlepší možnou korekcí zraku neviděl tak, aby mu mohl odborník řízení povolit.
Další nebezpečnou skupinou jsou podle Bohuslava Žilky řidiči, kteří mají malé zrakové vady a neřeší je, protože je nepovažují za problém. „Neuvědomují si však, že mohou mít nejen sníženou ostrost vidění, ale také opožděné reakce, špatný odhad vzdálenosti, což především při řízení automobilu může mít fatální následky,“ uzavírá Bohuslav Žilka.
Pro nositele brýlí, ať už jednoohniskových (stejná dioptrie po celé ploše čočky) či multifokálních (jiné dioptrie na blízko a jiné na dálku), je pak řízení ještě problematičtější a více stresující než pro ty, kteří mají zrak v pořádku.
Nové brýlové čočky jsou řešením pro brýle na celodenní nošení, navíc s přidanou hodnotou většího komfortu a tedy i bezpečnosti pro nositele brýlí při řízení auta.
AUDIO: Mnozí řidiči během jízdy špatně vidí, k tomu už optik Blahoslav Žilka a Martin Suder, ze společnosti Carl Zeiss.