Moderní léčba vážných nemocí. Na co máte nárok?
Česká republika se dle analýzy Národního onkologického registru ČR celosvětově řadí mezi země s nejvyšším počtem pacientů s onkologickým onemocněním. Celkem žije v ČR více než půl milionu lidí se zhoubnými nádory nebo s historií onkologické diagnózy v minulosti. Lidé nemusí mít strach, že se jim nedostane potřebné péče, ale záleží také na nich, jak odpovědně přistupují k prevenci a léčbě. Jedním z důležitých faktorů, které mohou rozhodnout o jejich budoucnosti, je dostatečná informovanost o diagnóze.
Diagnóza vážné nemoci je pro každého velmi složitá situace. Tu ještě komplikuje fakt, že ne každý pacient ví, na co má a nemá v rámci své léčby nárok. Správná informace tak často může být ten nejcennější lék. Je důležité, aby se pacienti stali spolutvůrci svého léčebného procesu a převzali zodpovědnost za své zdraví. Proto je zásadní, aby byli pacienti aktivnější, dodržovali navržené postupy a stali se informovanými partnery pro svého lékaře. Léčba onkologických onemocnění je v současnosti výrazně úspěšnější než v minulosti. Nemalý podíl na tom mají moderní druhy léčby, které se do České republiky postupně dostávají. Současně také to, že se pacienti více zajímají o možnosti své léčby.
Pacient má právo za své zdraví bojovat
I když má moderní medicína k dispozici stále modernější technologie, ne vždy dokáže nemoc vyléčit. Také ne vždy jsou navrhované možnosti léčby pro pacienta přijatelné. V takových případech má právo léčbu odmítnout. Existují však i opačné případy, kdy pacienti chtějí být léčeni novými a účinnějšími léky, avšak tyto nejsou hrazené ze zdravotního pojištění. Několik takových případů bylo v poslední době i hodně medializováno. Příčinou toho, že si některý pacient musí hradit svou léčbu sám či se k ní vůbec nedostane, je obvykle čekání na stanovení úhrady léku ze zdravotního pojištění, které trvá i rok a půl.
Jak řešit bariéry v dostupnosti léčby?
Pacienti se mohou obracet na pacientská sdružení, pokud se setkají s problémy s dostupností hrazené léčby, pokud potřebují poradit s právy pacienta anebo s komunikací s lékaři či zdravotními pojišťovnami. Pacientské organizace se v problematice daného onemocnění orientují a mohou poskytnout radu konkrétnímu pacientovi. Některé organizace podporující pacienty vydaly pro pacienty brožury, které jim mohou poradit, jak překonat bariéry v dostupnosti péče. Základní informace v přehledné formě mohou pacienti nalézt také na novém portále Otevřené zdravotnictví, který je učen pro pacienty a veřejnost. Chyba! Odkaz není platný.