Skončil první ročník festivalu INFARKTFEST

Cílem festivalu INFARKTFEST, který je součástí kampaně JEDNEJ RYCHLE. ZACHRAŇ ŽIVOT, je dostat téma zbytečných úmrtí na srdeční infarkt do povědomí široké veřejnosti.

 

Projekcí tří vítězných videospotů v pražském kině MAT skončil první ročník soutěžního festivalu velmi krátkých filmů na téma infarktové situace INFARKTFEST. Festival je součástí kampaně JEDNEJ RYCHLE. ZACHRAŇ ŽIVOT. „Festival i kampaň jsou tu proto, aby se široká veřejnost dozvěděla, že u nás zbytečně mnoho lidí umírá na infarkt, a aby se to změnilo,“ říká koordinátor projektu Michal Tučník.

 

Krátká videa mohli do soutěže přihlásit studenti uměleckých škol filmové a reklamní tvorby i tvůrčí nadšenci z řad široké veřejnosti. Do soutěže se kvalifikovalo 15 snímků. Porota v čele s Markem Hlavicou udělila cenu pro nejlepší námět a pro talent festivalu. O udělení hlavní ceny s odměnou 20 000 Kč rozhodli hlasující na www.infarktfest.cz.

 

Cenu poroty pro nejlepší námět získalo video Alexe Vladimíra Pietera s názvem Heartmen.
Cenu poroty pro talent festivalu obdrželi studenti Střední umělecké školy v Liberci za snímek Test.
Hlavní cenu festivalu získal snímek Infarkt Petra Ondráčka a Jiřího Grossmanna.

 

Infarktfest a kampaň JEDNEJ RYCHLE. ZACHRAŇ ŽIVOT jsou příklady sociálního marketingu, který usiluje o změnu chování populace ve veřejném zájmu.  „Osvětové kampaně patří často k tomu nejlepšímu, co v oboru komunikace ve světě vzniká,“ říká předseda poroty Marek Hlavica. „ Od běžné reklamní produkce je odlišuje nejen bohulibý záměr. Některé z takových kampaní se staly ve světě doslova ikonami oboru. Naše tradice je zatím velmi skromná. Je dobře, že Infarktfest ji pomáhá budovat. Letošní přehlídka ukázala několik možných přístupů k tématu – práci s příběhem, autentický dokument, humor a nadsázku. Téma však zdaleka není vyčerpáno.“

 

Vítězné snímky dostanou prostor ve vysílání České televize a budou se promítat jako předfilm v českých kinech. 21. května budou prezentovány v hlavním programu na pařížském kongresu pro zdravotnickou veřejnost EuroPCR.

 

Ani datum zahájení a zakončení festivalu nebylo vybráno náhodně. „INFARKTFEST jsme vyhlásili 11.2., abychom upozornili na jednotné evropské číslo tísňového volání 112,“ vysvětluje Michal Tučník. „A 15.5., kdy festival končí, odkazuje na číslo zdravotnické záchranné služby, které lidé znají, ale využívají daleko méně, než by měli. Alespoň při infarktu,“ dodává.

 

Doplňující informace

 

Infarkt je nejčastější příčinou úmrtí v populaci i přesto, že Česká republika má jeden z nejlepších systémů kardiovaskulární péče na světě.  Příčinu vysvětluje kardiolog MUDr. Petr Kala, PhD. z Interní kardiologické kliniky FN Brno, který je odborným garantem kampaně: „V ČR zemře ročně 40 000 lidí na onemocnění srdce a cév. Nejčastěji na akutní srdeční infarkt. Téměř 40 % z nich však umírá dříve, než dojde k potřebnému prvnímu kontaktu s lékaři. Pacienti nebo jejich blízcí nezavolají záchrannou službu včas, a přijíždějí do nemocnice pozdě, nebo ji nevolají vůbec. Takzvané zpoždění pacienta tak připravuje o život nebo významně zhoršuje prognózu pacienta postiženého infarktem. Při včasném lékařském zásahu, kterým se zprůchodní ucpaná věnčitá tepna zavedením katétru, se nemocniční úmrtnost na infarkt přitom snižuje až na pouhé 3%.“

 

Do kampaně JEDNEJ RYCHLE, ZACHRAŇ ŽIVOT, která je součástí Iniciativy Stent for Life  je v současné době zapojeno 6 zemí. Kromě České republiky je to Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. V každé z nich probíhá jinou formou. „Infarktfestem jsme chtěli vtáhnout do děje mladou generaci a sociální media,“ říká Zuzana Kaifoszová, projektová manažerka Iniciativy Stent for Life  v Evropě. „V dnešní době informačnho přehlcení je těžké přitáhnout pozornost tak, aby to mělo skutečný dopad. Náš úkol je o to těžší, že lidé mají pocit, že informovaní jsou, ale pak se podle toho nechovají. To téma nám zkrátka nepřipadá nové, ale tato naše vágní znalost nám není oporou, když se s infarktem skutečně setkáme. To jednoznačně potvrdily výsledky nedávného průzkumu, které ukazují, že každý pátý z nás by vyčkával se zavoláním záchranky déle než hodinu. Přitom k polovině úmrtí na infarkt dochází již do hodiny od prvních příznaků.,“ dodává Zuzana Kaifoszová.

 

Odkazy na vítězné klipy  najdete na webových stránkách festivalu. http://www.infarktfest.cz. Infarktfest má i svou stránku na FB. https://www.facebook.com/Infarktfest. Podrobnosti o kampani JEDNEJ RYCHLE. ZACHRAŇ ŽIVOT na http://www.infarktneceka.cz.

V České republice kampaň probíhá pod záštitou Ministerstva zdravotnictví ČR a České kardiologické společnosti.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář